07 oktober 2010

Hur fränt är det med...

värmlandskôrv och fläskkôrv egentligen... inte ett dugg, men jag gillar det... men KUL är den inte... blek är den också... lika blek som fura och björk!


rödlök, färsk rosmarin, muskot, svart-vit-grön- och kryddpeppar, lagerblad

krossa, hacka och riv peppar, rosmarin och muskot och strö över korven


rulla ihop korvarna och sätt fast dem med grillspett, stick i lagerbladen mellan


gör en bädd av strimlad rödlök, olivolja och smör
stek i ugnen ca. 40 minuter, gör sås av skyn

stek potatis, morötter och palsternacka och servera till


Men så blev jag sittande igår eftermiddag framför TV:n. Jamie Oliver var i full gång... Den killen gillar jag alltså!
Dessutom var han i sitt kök och lagade mat... ni vet så där engelskt... grovt trä, rött tegel, gjutjärn, svart gas-spis, en massa redskap som hänger överallt, lågt i tak... mysigt mysigt!
Allt han använder är så där färskt... han har ju hämtat det ute i sin trädgård... ja det gröna i alla fall...
Nu är det ju inte så att han hade värmlandskôrv precis... "he goes to the local butcher's shop and buy his sausage"... ja ni vet såna där fina handgjorda korvar i naturskinn... jag köpte mina på Konsum, men i alla fall... tack vare Jamie så serverade jag värmlandskôrv och fläskkôrv på ett helt annat sätt!

2 kommentarer:

  1. Uh va gött dä såg ut mia!! Det där måste jag testa ngn dag,har tänkt mig att göra egen potatiskorv nästa vecka,då ska jag servera den som du :)

    SvaraRadera
  2. Hmm näe Maria vi måste träffas! Du är ju sååå kreativ!! Nästa vecka kan jag inte heller ... jag är en sån där blodtörstig jägare .... Men veckan därpå kanske? Kram Kikki

    SvaraRadera