20 mars 2009

Fredag!


Ordet fredag har så mycket innehåll!
Det innehåller; trött, lite nöjd med sig själv efter en arbetsvecka, slappna av, lugn och ro, ett glas vin ibland, lite allergisk mot ljud... ja listan kan bli lång!

Så kliver jag in i min hall, det är fredag och jag har alla dessa innehåll i mig; trött... osv. Där möts jag av en dotter som är allt annat än fredagstrött... nä hon ska på fest! Hon rusar emot mig och skrattar som Mia & Klara det högsta hon kan! I bakgrunden spelar hon partymusik på högsta volym! Jag bara mumlade om att jag går och köper proppar - "hon kunde ju inte se nånting när hon skulle duscha"!

När jag satt i den nya proppen, var det som jag satt en ny i henne också... Attans vad hon kan fara runt den bruden! In i badrummet, ut igen, in på sitt rum, ut igen, in i kammarn, ut igen, byter musik, smsar... och hela tiden ramlar det saker runt henne... topz, blöta handdukar, kaffemugg, kläder...

Dessutom ska hon hela tiden prata med mig! Jag hör ju inte vad hon säger när hon far runt så där! Jag hör bara - "alltså mamma...mummelmummel" Va?! Jag tassar runt efter henne i mina grå mysbyxor och trasiga fårskinnstofflor...

"alltså mamma, TROR du att du skulle kunna hämta min mobil, jag har mousse på händerna nu"... hör du du mamma, du som är så teknisk, tror du att du skulle kunna sätta ihop min volummaster (och så ett Mia & Klara skratt igen).... - "ja nej det här är inte sant!!! Mamma nu måste du blåsa det mesta du kan här för nu har jag fått rouge på klänningen!!! Nej det går inte bort, åh det är typiskt alltså" - "men jag förstår verkligen inte vad jag gööör! Nu är ju klockan jätte mycket ju! Ååhhh! Alltså jag förstår verkligen inte (Mia & Klara igen) - "alltså nu är det så här mamma, nu måste du blåsa mig i ansiktet för nu är det ögonskugga överallt" "Hej Erika!"...

Vid det här laget sitter jag i soffan och mest stirrar, lite lätt yr av allt blåsande... Vart tog min lugna och sköna fredag vägen?!

Men sen har hon gått och det blir så tyst... kvar är bara spåren efter henne - ett badrum i kaos, hennes rum i kaos, hallen i kaos, volummastern med kontakten fortfarande i... och så tänker jag... och denna lilla människa är det underbaraste som finns! Ja, jag vet... jag får inte ihop logiken i det själv, men det är sant!

Jag älskar dig Johanna!!!

2 kommentarer:

  1. Det låter Härligt!!Ja tror du skulle vilja fara runt så du oxå Mia,men du inser att du blitt för gammal:-)Ha ha,kramar Malin

    SvaraRadera
  2. Men hej Mia :) roligt att man hittat din blogg! puss

    SvaraRadera