07 mars 2009

Projekt lapptäcke!





Förr i tiden var kvinnorna så duktiga på att ta till vara på allt som blev över... matrester, ljusstumpar... och tygbitar!
De sydde ihop alla småbitar de hade kvar och använde detta för att t.ex fräscha upp ett gammalt trasigt och utslitet täcke. Sättet att sy ihop bitarna utvecklades med åren och det blev en konst i sig att sy ihop lapparna. Allt för att det praktiska och nödvändiga även skulle bli ett smycke i hemmet. Viljan att vilja dekorera sitt hem har väl alltid funnits, och var och en fick göra det utefter sina förutsättningar. I vår tid har det blivit "inne" med lapptäcken i en viss stil som finns i vissa hem. Vi som gillar det gamla avskavda och nötta, älskar lapptäcken. De gamla "original-täckena" är allra vackrast, där man har blandat färger och struktur hejvilt!
Så nu hade jag tänkt att jag skulle sy ett sånt där "hejvilttäcke"... "Jag har ju så mycket tygbitar liggande i alla färger"! Det första jag gör, är att klippa ut mallar i kraftigt papper... "det måste ju bli rakt"! Sen öppnar jag mitt tygskåp... där ligger tygerna i raka rader, sorterade i färg... suck, så hejvilt var det där! Utan att tänka på det, så bestämmer jag snabbt att överkastet ska gå i rött och vitt, "det passar ju så bra i mitt hem nu". Sen kommer jag på mig själv med att bli irriterad över att det är blandat varma och kalla färger, "det skär sig ju"! Javisst ja, hejlvilt skulle det ju va... "jag får väl blanda varmt och kallt då"! Wooow, vad wild and crazy ja ä nu(fortfarande bara rött och vitt). Status just nu är att jag klipper långa remsor (exakt 12cm breda), som sen ska bli rutor. Jag har en tanke om att jag ska lägga alla lappar i en stor korg eller nåt, blunda och ta en lapp... inte kolla vilka som passar bäst ihop... ärligt talat så litar jag inte ett dugg på mig själv när det gäller detta... fortsättning följer!

3 kommentarer:

  1. Vad spännande! Det blir säkert jättesnyggt Mia.. det brukar bli det när du fixar och trixar! :)

    SvaraRadera
  2. ...och väldigt organiserat, symmetriskt och slätt!

    SvaraRadera
  3. Kul att du gillade mitt lapptäcke, som jag sydde till mitt senaste barnbarn! För visst är det en bit av mitt täcke, som du har längst upp till höger? Jag sydde det av en hel del Kaffe Fassett-tyger och en del annat.
    Hälsningar Steine

    SvaraRadera