29 september 2010

En dag fylld med färger...

Min anorak är klar...
tror jag... eventuellt ska jag brodera nåt litet på den eller nåt annat "pynt"... undrar om det finns nåt i läder kanske...?, jag vet inte... jag vet inte om det verkligen syns på bilden, men tyget ser ut som gammalt läder... eller lite så där gammal "schleten" oljerock typ... jag älskar tyget i alla fall :-)!
...och om det är någon som undrar, så tänker jag INTE gå med växter runt halsen... jag försöker vara lite kreativ och framhäva färgerna!




"Man-tager-vad-man-haver-soppa" eller "Jag-måste-rensa-kylskåpet-soppa".

Med andra ord finns det inget recept, men det är inga konstigheter i den, man har det oftast hemma!

Idag blev det...

1 stor morot (tunna skivor)
2 palsternackor (tunna skivor
1 röd paprika (strimlad)
1 gul lök (strimlad)
3 vitlöksklyftor (sönderbankade med kniven)
½ aubergine (tärnad)
½ succini (tärnad)... hur stavas det?!
ca. 700g nötförs
1 tetrapak (370g) krossade tomater med oregano & basilika kryddor
1 tetrapak (370g) krossade tomater med chilikrydda
2 tetrapak med vatten

Fräs allt i en stor gryta (jag använder ALLTID min gjutjärnsgryta, kan inte leva utan den...
nej nu överdrev ja att...kan inte laga mat utan den i alla fall)
Salta och peppra
Låt småputtra i minst en halvtimme. Jag gör gärna lite större bitar, den blir lite matigare då liksom.
Den passar utmärkt att göra mycket av, att göra i förväg och i matlådor!

2 kommentarer:

  1. Tänkte väl det: att det skulle bli jättesnyggt och vad god maten såg ut. Själv får jag stuvad vitkål idag :(

    SvaraRadera
  2. Det såg verkligen läckert ut...både maten och kläderna. Bra matchning med färgerna!

    SvaraRadera